« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Dani hrvatskoga jezika koji se obilježavaju od 11.-17. ožujka u našoj školi obilježeni su prigodnim panoom Antuna Gustava Matoša jer se ove godine slavi i 100.godišnjica smrti hrvatskog pjesnika, novelista, feljtonista, esejista, putopisca.
Antun Gustav Matoš
(Tovarnik, 13. lipnja 1876. –Zagreb, 17.ožujka 1914.)
hrvatski pjesnik, novelist, feljtonist, esejist, putopisac.
Dani hrvatskoga jezika 11.-17.ožujka
Matoš je ušao u književnost kao pripovjedač novelom Moć savjesti 1892. god. i ubrzo se svojim novelama, pripovijestima, kritikama i esejima koje su izlazile u periodici nametnuo kao vodeća književna ličnost. Umjetnost je držao istinskim smislom postojanja. Kao učenik parnasovaca i simbolista, oduševljeni čitalac Poeove, Merimeove i Maupassantove proze borio se protiv domaćeg diletantizma i zastupao visoke europske kriterije. Iako je dosta izbivao iz domovine, oslonac za svoj rad crpio je upravo iz nje, njezine prošlosti kao i aktualnih zbivanja pokazujući kako nema dobre literature bez snažnih veza s tradicijom.
Matošu su za života objavljene tri zbirke skica, crtica, pripovijedaka i novela:
Iverje, 1899., Novo Iverje 1900. i Umorne priče, 1909..
Neovisno u kojoj su zbirci, svaka od njih izgrađena je na rafiniranom lirizmu, simbolički obojena i psihološki motivirana dok ih tematski možemo podijeliti na realističkim postupcima koncipirane novele u kojima se aktualizira politička situacija, unose autobiografski elementi, a nerijetko i s blagom satirom i podsmijehom ocrtavaju negativne društvene pojave i novele prepune simbola i bizarnih motiva izgrađene na začudnom, iracionalnom, halucinantnom, nerealnom. U ovom dijelu njegove novelistike pisane u poeovskoj atmosferi i fabula je minimalizirana, dominira psihološka analiza čudnih individua, a simbolima (miš, iglasto čeljade,…) Matoš objašnjava onu ružnu stranu stvarnosti o čiju se grubost nepovratno razbijaju svi snovi.
Motiv ljubavi uz koju se uvijek veže i smrt osnova je svih novela ovog kruga (Camao, Balkon, Cvijet s raskršća,…). Opsjednutost lijepim, čežnja za harmonijom i ljubavlju, redovito se prelamajući na razočarenjima, banalnostima koje život neumitno nosi , osnova su tragediji njegovih junaka.
Česta je simbolika cvijeta u njegovoj prozi. Cvijet asocira težnju za nedohvatnim, tajanstvenim , lijepim i usko se vezuje uz njegove ženske likove koje iscrtava kao apstraktne, čiste i nestvarne.
Matoš je, kao pravi impresionist, veliku pozornost poklonio i pejzažu. Pejzaž je kod njega samostalna literarna tema i jedan od važnih konstitutivnih odrednica novelistike i putopisne proze,a kasnije i poezije.
Kompleksnost čovjekova bića, u radosti i ljubavi, boli i patnji, zaodjevena u ruho savršene forme, ostvarena je u punoj snazi u svemu što je Matoš pisao.
U njegova najpoznatija djela možemo nabrojiti djela kao što su Iverje, Novo Iverje, Ogledi, Vidici i putovi, Umorne priče, Naši ljudi i kraljevi, Tri humoreske, Moralist i druge satire, Život za milijune, Pečalba, putopis Oko Lobora.
Prigodni pano u izložbenom dijelu Škole priredili su i crtali učenici Tea Cvitanović, 2.c i Šimun Antičić Lović, 2.l razred s knjižničarkom Dražanom Filipović.